08 september 2022

Black Friday 2022: meedoen of afhaken?

Nu de zomer voorbij is zijn veel merken weer wakker geworden en richten ze hun pijlen op het najaar. De afgelopen jaren hebben we gezien dat Black Friday steeds belangrijker is geworden in aanloop naar de feestdagen. Zowel in populariteit onder consumenten als bij adverteerders. Omdat we dit jaar een economisch onrustige periode tegemoet gaan, heeft M2Media onderzoek gedaan onder meer dan 500 Nederlandse consumenten om erachter te komen hoe men dit jaar kijkt naar het bekende kortingsfestijn.

 

Net als afgelopen jaren zijn we bij M2Media de data ingedoken om de impact van Black Friday op het Nederlandse retail-landschap te voorspellen. Omdat we een economisch onrustige periode tegemoet gaan, hebben we dit keer ook zelf een peiling gedaan onder het Nederlandse publiek. Ruim 500 Nederlandse consumenten zijn geïnterviewd om erachter te komen hoe men dit jaar naar Black Friday kijkt.

 

Dit leverde verrassende inzichten op! Zo lijkt de huidige economische onrust niet ten koste te gaan van de populariteit van Black Friday. Meer consumenten dan ooit verwachten een aankoop te gaan doen. We geven je veder verdieping door te kijken naar de verwachte deelname onder verschillende leeftijdsgroepen, de favoriete manier van shoppen en de soorten producten die bij mensen op het Black Friday verlanglijstje staan. Ook hebben we de mediabestedingen van deelnemende merken onder de loep genomen.

 

Benieuwd naar de voorspellingen voor Black Friday 2022 en alle resultaten uit het onderzoek? Download het rapport hieronder!

 

Robbert van der Hulst & Martijn Vlasblom, strategen bij M2Media.

Klik hier om te downloaden