22 mei 2018

Campagne Coop bewijst: samen maak je écht ’t verschil

Coop heeft een geweldig jaar achter de rug. De groei van de supermarktketen was in 2017 40 procent hoger dan het gemiddelde van de andere spelers in de markt. Het jaar eindigde met een groei van 5,3 procent en een totaal van 1,2 miljard euro omzet.

Coop kijkt dus met trots terug op 2017. En dat geldt ook voor ons! Want onze inspanningen leveren onmiskenbaar een bijdrage aan deze mooie resultaten. Sinds 2015 zijn wij verantwoordelijk voor de mediastrategie, -planning en inkoop van Coop. In drie jaar tijd hebben we samen flinke stappen gemaakt op het gebied van naamsbekendheid, propositiebekendheid én bezoekintentie. Die ingezette koers blijft ook komend jaar gehandhaafd.

Een mooi proces

De afgelopen jaren heeft Nederland echt kennis gemaakt met Coop. Daarbij lag de focus eerst lokaal. Met abri-campagnes en online geo-targeting wisten we effectief de klanten in de directe omgeving van de winkels te bereiken. In 2017 zijn we verder het land in gegaan. Een uitgebreide mediacampagne zette het merk definitief op de kaart in Nederland.

De succesvolle tv-campagne benadrukt de coöperatieve ‘roots’ van de supermarkt. Een schot in de roos, bleek. De tv-commercial is gemaakt in samenwerking met reclamebureau Goud Uberconnected. Bas Smabers van Goud Uberconnected: “Coop is als supermarktformule uniek. Dat is natuurlijk al één manier om een onderscheidende positie in te nemen tussen alle andere supermarkt-campagnes. Er is niemand anders die hetzelfde kan roepen als Coop: samen maak je ’t verschil. Daarom hebben we ervoor gekozen om ook échte klanten en medewerkers in onze campagne terug te laten komen en geen acteurs.”

Met een frisse blik naar 2018

Marketingmanager van Coop, Jurjen Worp, heeft veel vertrouwen in 2018. “We gaan onze propositie verder verdiepen en nog meer lading geven. De consument weet nu wie wij zijn. Stap twee is om ons écht te leren kennen. Met de campagnes die nu op stapel staan, gaat dat absoluut lukken en zullen we onze unieke positie in supermarktland verder versterken. Door een onderscheidende boodschap te combineren met optimale zichtbaarheid door een slimme mediaplanning en -inkoop, verwachten we onze ambitieuze doelen ook dit jaar weer te realiseren.”