04 februari 2020

Digitale out of home inzet gekoppeld aan real time bezoekersdata voor grip op extra bezoekers

 

“Hoe zetten we digitale out of home op een slimme manier in? En hoe kunnen we daarmee rekening houden met de drukte in het museum?”

 

Moco Museum is niet alleen museum dat rijk is aan kunst, maar óók rijk aan data. Vanzelfsprekend hebben we inzicht in website bezoek en kaartverkoop. Maar dankzij slimme sensoren in het museum hebben we ook de mogelijkheid om inzicht te krijgen in het aantal bezoekers in het museum. Dat maakt het mogelijk om op een slimme manier out of home aan te sturen.

 

We weten namelijk dat een deel van de bezoekers last minute de keuze maakt om het museum te bezoeken. En aangezien toeristen een groot deel van de bezoekers van het museum beslaat, weten we ook dat we ze op straat moeten verleiden om een bezoek aan het museum te brengen.

 

Om de druk in het bezoek goed te reguleren, zeker in deze tijden van covid-19, hebben we een unieke koppeling aangebracht met Sage&Archer, het digitale out of home netwerk van Nederland. Hierbij praten de twee systemen met elkaar waardoor we programmatic inkopen op out of home. Is het druk in het museum? Dan verlagen we de out of home inzet om nieuwe instroom te beperken. Zien we dat het rustig is het museum? Dan vergroten we de zichtbaarheid in het straatbeeld om mensen te verleiden het museum te bezoeken.