De vraag:

Hoe krijg je kinderen en ouders sámen enthousiast voor een gameconsole?

Lees hoe we te werk gingen

Resultaten
500.000+
Verkochte Nintendo Switch Consoles in Nederland
55%
Marktaandeel in console markt

Nintendo

Kinderen hebben een belangrijke rol in het bereiken van het hele gezin.

Door de wens van het kind - en de invloed die het kind heeft op de ouders in aankopen - volledig te omarmen, hebben we Nintendo optimaal laten leven onder alle doelgroepen.

Hoe zorg je ervoor dat ouders begrip krijgen voor de elektronicawensen van kinderen in tijden waarin schermtijd als boosdoener wordt bestempeld? En hoe geef je kinderen de juiste munitie hun ouders te overtuigen om voor een console van rond de 300 euro te kiezen?

In onderzoek kwamen we erachter dat de moeder de gatekeeper van het gezin is. Ze is niet alleen de bewaker van budget, maar vaak ook van tijdsbesteding. Onze strategie was daarom tweeledig. Enerzijds zorgen dat we de kinderen zowel enthousiast als in beweging krijgen en anderzijds zorgen voor voldoende begrip bij de moeders voor de Nintendo Switch.

Vanuit deze strategie hebben we de doelgroepen op drie momenten weten te bereiken met media, met een verschillende insteek per moment en per doelgroep.

De moeders hebben we weten te bereiken met tv, online video, social, display en print. Er is slim gekeken naar de creatie, waarbij de nadruk lag op gezinnen die zich vermaken met de Nintendo Switch. In media die niet specifiek te segmenteren valt naar deze doelgroep, hebben we handig gebruik gemaakt van de tijdvakken waarop kinderen deze media niet consumeren. Voor ouders zetten we tv met name in om contacten op te bouwen met uitingen om het grote voordeel van een Nintendo in het huishouden te benadrukken. Ook sturen we in programmering naar programma’s die door zowel kids als ouders goed worden bekeken, zoals groot entertainment op de vrijdag en zaterdagavond. Zo stimuleren we binnen het gezin om het gesprek over een Nintendo Switch te starten.

De kinderen bereikten we met specifieke middelen die vallen in het mediapatroon. Denk daarbij aan inzet rondom kids programmering op tv, een sterke online videolaag, social media en Snapchat filters.

Verkochte Nintendo Switch Consoles
500.000
Marktaandeel in console markt
55%